کد خبر: ۵۶۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴

کاهش ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی قیمت خودروها در ۲ ماه اخیر

بررسی قیمت برخی خودروهای داخلی در بازار نشان می دهد، طی دو ماه گذشته بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان افت قیمت داشته اند.
 به گزارش خودروکار - سال گذشته قیمت خودرو با تنش های بسیاری همراه بود و کمتر خریداری می توانست از کارخانه یا بازار خودروی مورد نیاز خود را خریداری کند. از یک طرف خودروساز بر طبل افزایش قیمت ها می کوبید و ازطرف دیگر وزارت صمت از برنامه های خود برای مدیریت قیمت ها در بازار صحبت می کرد.

بلاتکلیفی بازار در نهایت باعث شد تا طرح فروش خودرو توسط سامانه یکپارچه در اسفند ماه 1401 اجرایی شود و به نوعی بخشی از تقاضای بازار به سمت خرید خودرو از این سامانه رفت اما با آغاز سال 1402 پیش بینی کاهش قیمت ها در بازار محقق نشد و حتی با اعلام قیمت های جدید انواع خودروهای داخلی توسط دولت جرقه جدیدتری برای رشد قیمت ها در بازار خودرو زده شد .

بر همین اساس طی فروردین ماه «دناپلاس» در بازار 795  میلیون تومان قیمت گذاری شد و رشدی 10 میلیونی را تجربه کرد و «دنا پلاس توربو اتومات» هم با رشد 63 میلیونی در بازار یک میلیارد و 20 میلیون تومان قیمت خورد و در بازار وارد باشگاه یک میلیاردی‌ها شد. علاوه بر این «207 پاناراما اتومات» هم در بازار یک میلیارد و 165 میلیون تومان قیمت گذاری شد.

البته تا اواسط اردیبهشت ماه روند صعودی قیمت خودرو ادامه داشت و همین مساله سیاست گذار خودرویی را به فکر انداخت تا با اجرای مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه و جلوگیری از درج قیمت در پلتفرم های انتشار دهنده آگهی به نوعی مانع افزایش قیمت بازار خودرو شود.

با این اقدامات مدتی است قیمت انواع خودروها در بازار در سراشیبی قرار دارد اما باید این نکته را مدنظر قرار داد که بلاتکلیفی قیمت محصولات مونتاژی، قوت گرفتن ورود کارکرده‌ها و همچنین دور دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه از جمله دلایل افت قیمت همراه با رکود معاملات به شمار می آیند.

کارشناسان معتقدند  اجرای مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو یکی از دلایل افت قیمت ها در بازار خودرو است. در واقع با توجه به اختلاف قیمت خودرو ها از بازار تا کارخانه، افراد ترجیح می‌دهند خودروی موردنیاز خود را از طریق سامانه فروش یکپارچه خودرو خریداری کنند.

البته ممکن است تحویل خودرو، مدت زمان زیادی طول بکشد اما اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار به میزانی است که صرف مدت‌زمان بیشتر برای دریافت خودرو، باز هم برای مشتریان صرفه اقتصادی دارد.

موضوع دیگری که بیشترین تاثیر را در کاهش قیمت خودروهای مونتاژی و حتی داخلی داشته است قیمت‌گذاری این محصولات توسط شورای رقابت است که بهای این خودروها را حتی نسبت به قیمت قبلی نمایندگی‌‌ها با کاهش قابل‌توجهی همراه کرده و اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار را برای این دست از خودروها بیش از پیش افزایش داده است.

بنابراین مشتریان ترجیح می‌دهند برای خرید این خودروها تا تعیین‌تکلیف نهایی اختلافات میان خودروسازان خصوصی و شورای رقابت صبر کنند.

علاوه بر این دلیل دیگر کاهش قیمت خودرو و رکود در بازار خودرو را باید  ورود خودروهای وارداتی دانست چراکه پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان گویا به مرحله عملیاتی نزدیک شده و حتی قیمت پایه چانگان نیز تعیین شده است. بنابراین متقاضیان ترجیح می‌دهند تا ورود خودروهای خارجی و تاثیر آن بر بازار از خرید خودرو خودداری کنند.

در ادامه این گزارش می خواهیم به نوسانات قیمتی 15 خودروی داخلی پرتقاضای بازار طی 3 ماه گذشته بپردازیم که در طول این مدت قیمت ها روند صعودی و نزولی قابل توجهی را تجربه کرده است.

بررسی روند قیمتی این خودروها نشان می دهد طی این دو ماه قیمت بخش زیادی از این خودروها از 100 تا 300 میلیون تومان کاهش داشته است.



برچسب ها: قیمت خودرو
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار